The one thing essential for us in order that we may receive and impart the forgiving love of God is to know and believe the love that He has to us. 1 John 4:16. Satan is working by every deception he can command, in order that we may not discern that love. He will lead us to think that our mistakes and transgressions have been so grievous that the Lord will not have respect unto our prayers and will not bless and save us. In ourselves we can see nothing but weakness, nothing to recommend us to God, and Satan tells us that it is of no use; we cannot remedy our defects of character. When we try to come to God, the enemy will whisper, It is of no use for you to pray; did not you do that evil thing? Have you not sinned against God and violated your own conscience? But we may tell the enemy that "the blood of Jesus Christ His Son cleanseth us from all sin." 1 John 1:7. When we feel that we have sinned and cannot pray, it is then the time to pray. Ashamed we may be and deeply humbled, but we must pray and believe. "This is a faithful saying, and worthy of all acceptation, that Christ Jesus came into the world to save sinners; of whom I am chief." 1 Timothy 1:15. Forgiveness, reconciliation with God, comes to us, not as a reward for our works, it is not bestowed 116 because of the merit of sinful men, but it is a gift unto us, having in the spotless righteousness of Christ its foundation for bestowal.


Med Mesteren på bjerget kapitel 5. 117.     Fra side 115 i den engelske udgave.tilbage

Herrens bøn

Hovedbetingelsen for, at vi må kunne modtage Guds tilgivende kærlighed og meddele den videre, er for vort vedkommende, at vi erkender og tror den kærlighed, han har til os (1Joh. 4,16). Ved hvert bedrag, som står til rådighed, arbejder Satan for, at vi ikke skal se denne kærlighed. Han vil lede os til at tro, at vore fejl og overtrædelser har været så store, at Herren ikke vil agte på vore bønner, og at han ikke vil velsigne os og frelse os. I os selv kan vi ikke se andet end svaghed, ikke noget, der kan skaffe os yndest hos Gud, og den onde fortæller os, at det ikke kan nytte, for vi kan ikke afhjælpe vore karaktermangler. Når vi forsøger at komme til Gud, vil fjenden hviske: Det nytter ikke for dig at bede; begik du ikke hin onde handling? Har du ikke syndet imod Gud og krænket din egen samvittighed? Men du kan meddele fjenden, at Jesu Kristi, Guds Søns, blod »renser os fra al synd". Når vi føler, at vi har syndet, og ikke kan bede, er tiden netop inde til at bede. Vi skammer os måske og er dybt ydmygede, men vi må bede, og vi må tro. »Det er troværdig tale og fuld modtagelse værd, at Kristus Jesus kom til verden for at frelse syndere, blandt hvilke jeg er den største.« (1Joh. 1,7; 1Tim. 1,15). Tilgivelse, forligelse med Gud, kommer til os, ikke som en belønning for vore gerninger, den meddeles ikke på grund af syndige menneskers fortjeneste, men den er en gave, og grundlaget for dens meddelelse er Kristi pletfri retfærdighed.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.