Satan seeks to bring us into temptation, that the evil of our characters may be revealed before men and angels, that he may claim us as his own. In the symbolic prophecy of Zechariah, Satan is seen standing 117 at the right hand of the Angel of the Lord, accusing Joshua, the high priest, who is clothed in filthy garments, and resisting the work that the Angel desires to do for him. This represents the attitude of Satan toward every soul whom Christ is seeking to draw unto Himself. The enemy leads us into sin, and then he accuses us before the heavenly universe as unworthy of the love of God. But "the Lord said unto Satan, The Lord rebuke thee, O Satan; even the Lord that hath chosen Jerusalem rebuke thee: is not this a brand plucked out of the fire?" And unto Joshua He said, "Behold, I have caused thine iniquity to pass from thee, and I will clothe thee with change of raiment." Zechariah 3:1-4.


Med Mesteren på bjerget kapitel 5. 118.     Fra side 116 i den engelske udgave.tilbage

Herrens bøn

Den onde søger at lede os i fristelse, for at det slette i vor karakter kan åbenbares for mennesker og engle, således at han kan gøre krav på, at vi hører ham til. I sin sindbilledlige profeti hos Zakarias ser man Satan stå ved den højre side af Herrens engel og anklage Josua, ypperstepræsten, der havde snavsede klæder på, og modsætte sig den gerning, som engelen ønskede at udføre for Josua. Dette er en fremstilling af det standpunkt, den onde indtager over for hver sjæl, som Kristus søger at drage til sig. Fjenden forleder os til synd, og derefter anklager han os for den himmelske verden som uværdige til Guds kærlighed. »Men Herren sagde til Satan: Herren true dig, Satan, Herren true dig, han som udvalgte Jerusalem. Er ikke denne en brand, som er reddet ud af ilden?« Og til Josua sagde han: »Se, jeg har taget din skyld fra dig, og du skal have højtidsklæder på.« (Zak. 3,2-4).

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.