Uddrag fra vidnesbyrd til ledere og medarbejdere på vore institutioner. kapitel 4. 40.     Fra side 40 i den engelske udgave.tilbage

Samle og disciplinere sig

Upassende og for tidlig frieri
Grunden er at de ikke er rigtigt omvendt i hjertet og er således uforanderlig i karakter. Unge mænd og unge kvinder søger sammen, har svage principper og kun lille tro og helligelse, bliver let forblindet af hinanden og bilder sig ind at de er forelskede. Deres stadige opmærksomhed på hinanden hurtigt, har sin indflydelse, og åndelige ting påskønnes ikke. Ligesom i dagene før vandfloden, er der en indflydelse der hele tiden drager tankerne væk fra Gud, og fanger hengivenheden på det menneskelige i stedet på det guddommelige. Nogle af pigerne på kontoret er helt uforberedt på at tjene Gud; deres tanker er tomme og uhellige; de er overfladiske; de har ikke det kristne livs frugter. De må have en dyb og grundig omvendelse, ellers vil de aldrig kunne se Guds rige. Nu mødes disse unge personer på kontoret, danner bånd med henblik på ægteskab, og hengiver sig selv til disse forbindelser, men de er ikke selv egnede til arbejdet. De kan ikke udrette deres arbejde målrettet, i troskab og renhed. De er uegnede med denne blinde forelskelse, og der mærkes en demoraliserende indflydelse over hele kontoret. Unge herrer og damer har forladt deres hjem og hjemlige indflydelse, og kommer for at arbejde på kontoret; og det er en fejl mod deres forældre at danne bånd og indgå ægteskaber, uden deres rådgivning og råd i den sag. Sådanne ting sårer Guds Ånd. Det er passende for deres forældre, at de rådfører dem i så vigtige skridt, og at de hjælpes ved deres forældres erfaring og modne dømmekraft. De unge mænd eller unge kvinder ser ikke under overfladen; de ser på hinanden under de bedste omstændigheder, og opdager ikke de karaktertræk som moderen ser i interesse for sin søn eller datter, og ved vil danne eller ødelægge deres lykke som hun elsker.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.