While God has desired to teach men that from His own love comes the Gift which reconciles them to Himself, the archenemy of mankind has endeavored to represent God as one who delights in their destruction. Thus the sacrifices and the ordinances designed of Heaven to reveal divine 686 love have been perverted to serve as means whereby sinners have vainly hoped to propitiate, with gifts and good works, the wrath of an offended God. At the same time, Satan has sought to arouse and strengthen the evil passions of men in order that through repeated transgression multitudes might be led on and on, far from God, and hopelessly bound with the fetters of sin.


Profeter og konger kapitel 58. 334.     Fra side 684 i den engelske udgave.tilbage

Forventningen om en befrier

På patriarkernes tid var de ofre, som bragtes i forbindelse med gudsdyrkelsen, en stadig påmindelse om, at der ville komme en frelser; det samme gjaldt helligdomstjenesten igennem hele Israels historie. I de hellige handlinger, som fandt sted i tabernaklet og i templet, som senere afløste det, undervistes folket daglig gennem forbilleder og skygger om de store sandheder, som var knyttet til Kristi komme, som forløser, præst og konge. En gang om året blev deres tanker ledt hen til de sidste begivenheder i den store strid mellem Kristus og Satan, da universet til sidst vil blive befriet for synd og syndere. De ofre og gaver, som blev frembåret under den mosaiske lov, pegede altid frem til en bedre tjeneste, nemlig en himmelsk. Den jordiske helligdom var "et sindbillede på den nuværende tid" og i denne blev der frembåret både ublodige og blodige ofre. Det hellige og det allerhelligste i den jordiske helligdom var afbilleder "af den himmelske helligdom" før Kristus, vor store ypperstepræst, er i dag "tjener ved helligdommen, det sande tabernakel, som Herren selv og ikke et menneske har rejst". Hebr. 9,9. 23; 8,2.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.