The ceremonial law was given by Christ. Even after it was no longer to be observed, Paul presented it before the Jews in its true position and value, showing its place in the plan of redemption and its relation to the work of Christ; and the great apostle pronounces this law glorious, worthy of its divine Originator. The solemn service of the sanctuary typified the grand truths that were to be revealed through successive generations. The cloud of incense ascending with the prayers of Israel represents His righteousness that alone can make the sinner's prayer acceptable to God; the bleeding victim on the altar of sacrifice testified of a Redeemer to come; and from the holy of holies the visible token of the divine Presence shone forth. Thus through age after age of darkness and apostasy faith was kept alive in the hearts of men until the time came for the advent of the promised Messiah.


Patriarker og profeter kapitel 32. 184.     Fra side 367 i den engelske udgave.tilbage

Loven og pagterne

Ceremoniloven blev givet af Kristus. Selv efter at den var ophørt, fremstillede Paulus dens sande stilling og betydning for jøderne og påviste dens plads i forløsningsplanen og dens forbindelse med Kristi gerning. Den store apostel erklærer, at denne lov er herlig, sin guddommelige ophavsmand værdig. Den højtidelige tjeneste i helligdommen var et forbillede på de store sandheder, der skulle åbenbares i efterfølgende slægtled. Røgelsesskyen, der steg op sammen med Israels bønner, er et forbillede på hans retfærdighed, som er det eneste, der kan gøre synderens bøn antagelig for Gud. Det blødende offer på alteret var et vidnesbyrd om, at der ville komme en forløser, og fra det allerhelligste udstrålede det synlige tegn på Guds nærværelse. Således blev troen gennem århundreders mørke og frafald holdt levende i menneskenes hjerte, indtil den lovede Messias kom.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.