The Scripture account of Saul's visit to the woman of Endor has been a source of perplexity to many students of the Bible. There are some who take the position that Samuel was actually present at the interview with Saul, but the Bible itself furnishes sufficient ground for a contrary conclusion. If, as claimed by some, Samuel was in heaven, he must have been summoned thence, either by the power of God or by that of Satan. None can believe for a moment that Satan had power to call the holy prophet of God from heaven to honor the incantations of an abandoned woman. Nor can we conclude that God summoned him to the witch's cave; for the Lord had already refused to communicate with Saul, by dreams, by Urim, or by prophets. 1 Samuel 28:6. These were God's own appointed mediums of communication, and He did not pass them by to deliver the message through the agent of Satan.


Patriarker og profeter kapitel 67. 355.     Fra side 683 i den engelske udgave.tilbage

Trolddom før og nu

Bibelens beretning om Sauls besøg hos kvinden i En-Dor har været et problem for mange bibelgranskere. Nogle mener, at det var Samuel selv, der talte med Saul, men Bibelen rummer tilstrækkelige oplysninger til at modbevise dette. Hvis Samuel, som nogle hævder, var i Himmelen, må enten Gud eller Satan have hentet ham ned til Jorden igen. Ingen kan et øjeblik få sig selv til at tro, at Satan havde magt til at hente Guds hellige profet ned fra Himmelen som svar på en ond kvindes besværgelser. Vi kan heller ikke drage den slutning, at Gud sendte ham ned til troldkvindens hule, for Herren havde allerede nægtet at svare Saul ved drømme, ved Urim og ved profeterne. 1. Sam. 28, 6. Gud havde selv valgt disse meddelelsesmidler, og han kasserede dem ikke for at overbringe sit budskab ved hjælp af Satans redskab.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.