This experience is the highest evidence of the divine authorship of the Bible. We receive God's word as food for the soul, through the same evidence by which we receive bread as food for the body. Bread supplies the 172 need of our nature; we know by experience that it produces blood and bone and brain. Apply the same test to the Bible; when its principles have actually become the elements of character, what has been the result? what changes have been made in the life? "Old things are passed away; behold, all things are become new." 2 Corinthians 5:17. In its power, men and women have broken the chains of sinful habit. They have renounced selfishness. The profane have become reverent, the drunken sober, the profligate pure. Souls that have borne the likeness of Satan have been transformed into the image of God. This change is itself the miracle of miracles. A change wrought by the word, it is one of the deepest mysteries of the word. We cannot understand it; we can only believe, as declared by the Scriptures, it is "Christ in you, the hope of glory." Colossians 1:27.


Uddannelse kapitel 18. 173.     Fra side 171 i den engelske udgave.tilbage

Bibelens mysterier

Denne erfaring er det største bevis for Bibelens guddommelige oprindelse. Guds ord er føde for sjælen, ligesom brød er føde for legemet. Disse påstande kan underbygges med det samme bevis. Brødet imødekommer vort naturlige legemes fornødenheder. Vi ved af erfaring, at det frembringer blod og knogler og hjerne. Anvend den samme metode over for Bibelen; når dens grundtanker virkelig er blevet karakterdannende, hvad er så følgen? Hvilke forandringer er det så sket i livet? »Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til.« 2Kor. 5,17. Ved dens kraft har mænd og kvinder brudt syndige vaners lænker. De har givet afkald på selviskhed. De verdslige er blevet fulde af ærefrygt, de drikfældige afholdende, de lastefulde er blevet rene. Sjæle, der har været præget af Satans billede, er blevet forvandlet til Guds billede. Denne forvandling er i sig selv et under over alle undere. En forvandling, der bevirkes af ordet, er et af verdens største mysterier. Vi kan ikke forstå det; vi kan blot tro, som der siges i Skriften, at det er »Kristus i jer, herlighedens håb.« Kol. 1,27.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.