The great motive powers of the soul are faith, hope, and love; and it is to these that Bible study, rightly pursued, appeals. The outward beauty of the Bible, the beauty of imagery and expression, is but the setting, as it were, for its real treasure--the beauty of holiness. In its record of the men who walked with God, we may catch glimpses of His glory. In the One "altogether lovely" we behold Him, of whom all beauty of earth and heaven is but a dim reflection. "I, if I be lifted up," He said, "will draw all men unto Me." John 12:32. As the student of the Bible beholds the Redeemer, there is awakened in the soul the mysterious power of faith, adoration, and love. Upon the vision of Christ the gaze is fixed, and the beholder grows into the likeness of that which he adores. The words of the apostle Paul become the language of the soul: "I count all things but loss for the excellency of the knowledge of Christ Jesus my Lord: . . . that I may know Him, and the power of His resurrection, and the fellowship of His sufferings." Philippians 3:8-10.


Uddannelse kapitel 20. 193.     Fra side 191 i den engelske udgave.tilbage

Bibelkundskab og bibelstudium

Sjælens store drivkræfter er tro, håb og kærlighed; og det er til disse, at det rigtigt gennemførte bibelstudium henvender sig. Bibelens ydre skønhed, skønheden i billedsproget og udtryksformen, er kun så at sige indfatningen om dens virkelige skat: hellighedens skønhed. I dens beretninger om mennesker der vandrede med Gud, kan vi skimte glimt af hans herlighed. I ham, som er»idel ynde,« skuer vi den, af hvem af himmelsk eller jordisk skønhed kun er en svag afglans. Han sagde:»Og jeg når jeg er blevet ophøjet fra jorden, vil jeg drage alle til mig.« Joh. 12,32. Når bibelforskeren skuer Frelseren, vækkes troens hemmelighedsfulde kraft, tilbedelse og kærlighed i sjælen. Blikket fæstner sig ved synet af Kristus, og den beskuende kommer til at ligne den, han tilbeder. Apostlen Paulus' ord bliver til sjælens sprog:»Jeg regner i sandhed alt for tab i sammenligning med det langt højere at kende Kristus Jesus, min Herre. ..... For at jeg må kende ham og kraften i hans opstandelse og fællesskabet med ham i hans lidelser.« Fil. 3,8-10.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.