For ages education has had to do chiefly with the memory. This faculty has been taxed to the utmost, while the other mental powers have not been correspondingly developed. Students have spent their time in laboriously crowding the mind with knowledge, very little of which could be utilized. The mind thus burdened with that which it cannot digest and assimilate is weakened; it becomes incapable of vigorous, self-reliant effort, and is content to depend on the judgment and perception of others.


Uddannelse kapitel 26. 232.     Fra side 230 i den engelske udgave.tilbage

Undervisningsmetoder

Gennem lange tider har uddannelsen hovedsagelig lagt vægt på hukommelsen. Der er blevet stillet store krav til evnen til at huske, mens de andre sjælelige evner ikke er blevet udviklet i tilsvarende grad. De studerende har tilbragt deres tid med flittigt at overbebyrde hjernen med kundskaber, hvoraf kun meget få kunne udnyttes. Hjernen, der således bliver bebyrdet med noget, som den ikke er i stand til at fordøje eller optage i sig, bliver svækket. Den bliver ude af stand til at foretage kraftige selvstændige anstrengelser og lader sig tilfredsstille ved at stole på andres dom og opfattelse.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.