So long as the great purpose of education is kept in view, the youth should be encouraged to advance just as far as their capabilities will permit. But before taking up the higher branches of study, let them master the lower. This is too often neglected. Even among students in the higher schools and the colleges there is great deficiency in knowledge of the common branches of education. Many students devote their time to higher mathematics when they are incapable of keeping simple accounts. Many study elocution with a view to acquiring the graces of oratory when they are unable to read in an intelligible and impressive manner. Many who have finished the study of rhetoric fail in the composition and spelling of an ordinary letter.


Uddannelse kapitel 26. 236.     Fra side 234 i den engelske udgave.tilbage

Undervisningsmetoder

Så længe man holder sig uddannelsens store formål for øje, bør de unge opmuntres til at gå så langt frem, som deres evner tillader. Men før de giver sig i lag med videregående studier, bør de kunne beherske de elementære fag. Dette bliver alt for ofte forsømt. Selv blandt studerende i de højere skoler og på universiteterne hersker der stor ufuldkommenhed med hensyn til kundskaber i uddannelsens almindelige fag. Mange studerende helliger deres tid til den højere matematik, mens de er ude af stand til at føre et simpelt regnskab. Mange studerer sprogbehandling i den hensigt at erhverve sig talekunstens nådegave, skønt de ikke er i stand til at læse på en forståelig og virkningsfuld måde. Mange, der har afsluttet studiet af retorik, gør fejl i sammensætningen og stavemåden i et almindeligt brev.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.