For breaking the spell of fashion, the teacher can often find no means more effective than contact with nature. Let pupils taste the delights to be found by river or lake or sea; let them climb the hills, gaze on the sunset glory, explore the treasures of wood and field; let them learn the pleasure of cultivating plants and flowers; and the importance 248 of an additional ribbon or ruffle will sink into insignificance.


Uddannelse kapitel 28. 249.     Fra side 248 i den engelske udgave.tilbage

Påklædningens forbindelse med opdragelsen

Tit kan læreren ikke finde noget mere virkningsfuldt middel til at bryde modegalskabens trylleri end kontakten med naturen. Lad eleverne få smag for, hvor dejligt der er ved floden eller søen eller havet. Lad dem klatre i bjergene, stirre på solnedgangens herlighed eller udforske skovens og markens rigdomme. Lad dem lære glæden at kende ved at dyrke planter og blomster. Så vil betydningen af en ekstra sløjfe eller flæse virke som noget ubetydeligt.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.