But the teacher's usefulness depends not so much upon the actual amount of his acquirements as upon the standard at which he aims. The true teacher is not content with dull thoughts, an indolent mind, or a loose memory. He constantly seeks higher attainments and better methods. His life is one of continual growth. In the work of such a teacher there is a freshness, a quickening power, that awakens and inspires his pupils.


Uddannelse kapitel 32. 278.     Fra side 277 i den engelske udgave.tilbage

Forberedelse

Men lærerens brugbarhed er ikke så meget afhængig af, hvor mange kundskaber han har, som af det ideal, han stræber imod. Den sande lærer er ikke tilfreds med sløvhed, dovenskab eller glemsomhed. Han søger bestandig at opnå bedre resultater og finde bedre metoder. Han lever et liv i bestandig vækst. I en sådan lærers gerning findes der en friskhed og en ansporende kraft, som virker vækkende og inspirerende på hans elever.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.