The children and youth under the teacher's care differ widely in disposition, habits, and training. Some have no definite purpose or fixed principles. They need to be awakened to their responsibilities and possibilities. Few children have been rightly trained at home. Some have been household pets. Their whole training has been superficial. Allowed to follow inclination and to shun responsibility and burden bearing, they lack stability, perseverance, and self-denial. These often regard all discipline as an unnecessary restraint. Others have been censured and discouraged. Arbitrary restraint and harshness have developed in them obstinacy and defiance. If these deformed characters are reshaped, the work must, in most cases, be done by the teacher. In order to accomplish it successfully, he must have the sympathy and 280 insight that will enable him to trace to their cause the faults and errors manifest in his pupils. He must have also the tact and skill, the patience and firmness, that will enable him to impart to each the needed help--to the vacillating and ease loving, such encouragement and assistance as will be a stimulus to exertion; to the discouraged, sympathy and appreciation that will create confidence and thus inspire effort.


Uddannelse kapitel 32. 279.     Fra side 278 i den engelske udgave.tilbage

Forberedelse

Børnene og de unge, som er betroet til lærerens omsorg, er vidt forskellige i deres anlæg, deres vaner og opdragelse. Nogle af dem har ikke noget bestemt mål eller faste principper. De trænger til at vækkes til at se deres ansvar og deres muligheder. Kun få børn har fået den rette opdragelse hjemme. Nogle er blevet grundigt forkælede. Hele deres opdragelse har været overfladisk. De mangler stadighed, udholdenhed og et selvfornægtende sind, fordi de har fået lov til at følge deres tilbøjeligheder og til at sky ansvarsfølelse og pligter. Ofte betragter disse al disciplin som en unødvendig tvang Andre har været holdt nede og et blevet berøvet modet. Vilkårlig tvang og hårdhed har udviklet trods og stædighed. Hvis disse misdannede karakterer skal omskabes, må arbejdet i de fleste tilfælde gøres af læreren. Hvis det skal lykkes for ham, må han have den medfølelse og forståelse, der kan gøre det muligt for ham at finde frem til årsagen til de fejl og vildfarelser, som viser sig hos hans elever. Han må også have den taktfølelse og dygtighed, den tålmodighed og fasthed, som kan sætte ham i stand til at give enhver den tiltrængte hjælp til de vankelmodige og mageligt anlagte en sådan opmuntring og bistand, som kan stimulere dem til at anspænde deres kræfter, og til de modløse en venlighed og påskønnelse, der kan skabe tillid og således tilskynde til at anstrenge sig.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.