Teachers often fail of coming sufficiently into social relation with their pupils. They manifest too little sympathy and tenderness, and too much of the dignity of the stern judge. While the teacher must be firm and decided, he should not be exacting or dictatorial. To be harsh and censorious, to stand aloof from his pupils or treat them indifferently, is to close the avenues through which he might influence them for good.


Uddannelse kapitel 32. 280.     Fra side 278 i den engelske udgave.tilbage

Forberedelse

Lærere gør ikke altid nok for at komme på en venskabelig fod med deres elever. De udviser for lidt venlighed og deltagelse og for meget af den strenge dommers værdighed. Skønt læreren bør være fast og bestemt, så skal han ikke være fordringsfuld eller tyrannisk. At være hård og dømmesyg, at føle sig højt hævet over sine elever eller at behandle dem med ligegyldighed er at lukke de veje til, ad hvilke han kunne påvirke dem til det gode.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.