Co-operation should be the spirit of the schoolroom, the law of its life. The teacher who gains the co-operation of his pupils secures an invaluable aid in maintaining order. In service in the schoolroom many a boy whose restlessness leads to disorder and insubordination would find an outlet for his superfluous energy. Let the older assist the younger, the strong the weak; and, so far as 286 possible, let each be called upon to do something in which he excels. This will encourage self-respect and a desire to be useful.


Uddannelse kapitel 33. 285.     Fra side 285 i den engelske udgave.tilbage

Samarbejde

Samarbejde burde være selve ånden i skolestuen, loven i dens liv. Den lærer, som opnår at få sine elever til medarbejdere, sikrer sig en uvurderlig hjælp til at opretholde orden. Mange drenge, hvis urolige temperament fører til uorden og opsætsighed, kunne få afløb for denne overstrømmende energi ved at gøre tjeneste i klasseværelset. De ældre bør hjælpe de yngre og de stærke de svage. Og lad så vidt muligt enhver få pligt til at udrette noget, som han er særlig dygtig til. Dette vil opmuntre til agtelse for sig selv og til ønsket om at gøre sig nyttig.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.