It would be helpful for the youth, and for parents and teachers as well, to study the lesson of co-operation as taught in the Scriptures. Among its many illustrations notice the building of the tabernacle,--that object lesson of character building,--in which the whole people united, "everyone whose heart stirred him up, and everyone whom his spirit made willing." Exodus 35:21. Read how the wall of Jerusalem was rebuilt by the returned captives, in the midst of poverty, difficulty, and danger, the great task successfully accomplished because "the people had a mind to work." Nehemiah 4:6. Consider the part acted by the disciples in the Saviour's miracle for the feeding of the multitude. The food multiplied in the hands of Christ, but the disciples received the loaves and gave to the waiting throng.


Uddannelse kapitel 33. 286.     Fra side 285 i den engelske udgave.tilbage

Samarbejde

Det ville være nyttigt for de unge og også for forældre og lærere at læse om, hvad Skriften lærer os med hensyn til samarbejde. Blandt de mange eksempler, der findes, bør man lægge mærke til opførelsen af tabernaklet denne anskuelsesundervisning i karakterdannelse hvori hele folket deltog,»enhver, som i sit hjerte følte sig drevet dertil, og hvis ånd tilskyndende ham.« 2Mos. 35,21. Læs om, hvordan Jerusalems mur blev genopbygget af de hjemvendte fanger, hvordan den store opgave blev lykkeligt fuldført trods fattigdom, vanskeligheder og farer, fordi »folket arbejdede med god vilje.« Neh. 4,6. Tænk på den rolle, som disciplene spillede ved Frelserens mirakel, da han bespiste de store skarer. Maden blev mangedoblet i Kristi hænder, men disciplene tog imod brødene og gav dem til den ventende menneskemængde.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.