My nervous system was prostrated, and my hand trembled so that I made but little progress in writing, and could get no further than the simple copies in coarse hand. As I endeavored to bend my mind to my studies, the letters on the page would run together, great drops of perspiration would stand upon my brow, and a faintness and dizziness would seize me. I had a bad cough, and my whole system seemed debilitated. My teachers advised me to leave school and not pursue my studies further till my health should improve. It was the hardest struggle of my young life to yield to my feebleness and decide that I must leave my studies and give up the hope of gaining an education. {1T 13.1}


Vidnesbyrd for menigheden bind 1 kapitel 1. 13.     Fra side 13 i den engelske udgave.tilbage

Biografisk skildring
Min barndom

Mit nervesystem var ødelagt, og min hånd rystede, så jeg kun gjorde få fremskridt i skrivning, og jeg kunne ikke skrive mere end nogle enkle afskrifter med grov hånd. Idet jeg bestræbte mig på at koncentrere mig om mine studier, løb bogstaverne på siden sammen, store sveddråber stod på min pande, og en svaghed og en svimmelhed kom over mig. Jeg havde en slem hoste, og hele min organisme syntes at være svækket. Mine lærere rådede mig til at forlade skolen og afslutte mine studier, indtil mit helbred var blevet bedre. Det var den sværeste kamp i mit unge liv at give efter for min svaghed og beslutte, at jeg måtte forlade mine studier og opgive håbet om at få en uddannelse.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.