“How shall we dress? If any wore heavy quilts before the introduction of hoops, merely for show and not for comfort, they sinned against themselves by injuring their health, which it is their duty to preserve. If any wear them now merely to look like hoops, they commit sin; for they are seeking to imitate a fashion which is disgraceful. Corded skirts were worn before hoops were introduced. I have worn a light corded skirt since I was fourteen years of age, not for show but for comfort and decency. Because hoops were introduced I did not lay off my corded skirt for them. Shall I now throw it aside because the fashion of hoops is introduced? No; that would be carrying the matter to an extreme. {1T 425.1}


Vidnesbyrd for menigheden bind 1 kapitel 78. 425.     Fra side 425 i den engelske udgave.tilbage

Yderligheder i klædedragt

"Hvordan skal vi klæde os? Hvis nogen bar vatterede klæder før krinoliner blev indført, kun for udseendes skyld, ikke for velvære, forsynder de sig mod dem selv ved at skade deres helbred, som det er deres pligt at beskytte. Hvis nogen bærer dem nu, kun fordi at de ser ud som krinoliner begår de synd; for de søger at efterligne en mode som er vanærende. Fløjlsskørt blev båret før krinoliner blev indført. Jeg har båret et let fløjlsskørt siden jeg var fjorten år gammel, ikke for at vise det frem, men på grund af behagelighed og sømmelighed. Fordi krinolinerne blev introduceret aflagde jeg ikke mit fløjlsskørt på grund af det. Skal jeg nu kaste det væk fordi krinolinerne er på mode? Nej; det vil være at drage sagen til yderligheder.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.