Something must arise to lessen the hold of God’s people upon the world. The reform dress is simple and healthful, yet there is a cross in it. I thank God for the cross and cheerfully bow to lift it. We have been so united with the world that we have lost sight of the cross and do not suffer for Christ’s sake. {1T 525.1} We should not wish to invent something to make a cross; but if God presents to us a cross, we should cheerfully bear it. In the acceptance of the cross we are distinguished from the world, who love us not and ridicule our peculiarity. Christ was hated by the world because He was not of the world. Can His followers expect to fare better than their Master? If we pass along without receiving censure or frowns from the world we may be alarmed, for it is our conformity to the world which makes us so much like them that there is nothing to arouse their envy or malice; there is no collision of spirits. The world despises the cross. “For the preaching of the cross is to them that perish foolishness; but unto us which are saved it is the power of God.” 1 Corinthians 1:18. “But God forbid that I should glory, save in the cross of our Lord Jesus Christ, by whom the world is crucified unto me, and I unto the world.” Galatians 6:14. [See Appendix.] {1T 525.2}


Vidnesbyrd for menigheden bind 1 kapitel 88. 525.     Fra side 525 i den engelske udgave.tilbage

Reformerende klæder

Noget må komme frem så Guds folks tag på verden løsnes. Reformklæderne er simple og sunde og dog er der et kors i dem. Jeg takker Gud for korset og bøjer mig, med glæde, for at løfte det. Vi er blevet så stærkt forenet med verden, at korset ikke er inden for synsvidde og vi lider ikke for Kristi skyld. Vi skal ikke opfinde noget, så vi kan lave et kors; men hvis Gud giver os et kors, bør vi bære det med glæde. Ved at tage imod korset adskilles vi fra verden, som ikke elsker os og lader hånt om vor særhed. Kristus blev hadet af verden, fordi han ikke var af verden. Kan hans efterfølgere forvente at klare sig bedre end deres Mester? Hvis vi lever, uden at modtage fordømmelse eller vrede fra verden, kan vi være foruroliget, for det er vor tilpasning til verden, som gør os så meget lig den, at der ikke er noget, der kan vække deres misundelse eller ondskab, der er ingen ånds-kollision. Verden foragter korset. »Thi ordet om korset er vel for dem, som fortabes, en dårskab, men for os, som frelses, er det en Guds kraft.« 1.Korinter 1,18 »Men det være langt fra mig at rose mig af noget andet end vor Herres Jesu Kristi kors, ved hvem verden er korsfæstet, for mig og jeg for verden.« Galaterne 6,14*

------------
Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.