The minds of thinking men labor too hard. They frequently use their mental powers prodigally, while there is another class whose highest aim in life is physical labor. The latter class do not exercise the mind. Their muscles are exercised while their brains are robbed of intellectual strength, just as the minds of thinking men are worked while their bodies are robbed of strength and vigor by their neglect to exercise the muscles. Those who are content to devote their lives to physical labor and leave others to do the thinking for them, while they simply carry out what other brains have planned, will have strength of muscle but feeble intellects. Their influence for good is small in comparison to what it might be if they would use their brains as well as their muscles. This class fall more readily if attacked by disease; the system is vitalized by the electrical force of the brain to resist disease. {3T 157.2}


Vidnesbyrd for menigheden bind 3 kapitel 13. 157.     Fra side 157 i den engelske udgave.tilbage

Vidnesbyrd 22(1872)
En rigtig opdragelse

Tænkende mænds sind arbejder for hårdt. De ødsler ofte deres mentale kræfter, medens det højeste mål i andre klasser er fysisk arbejde. Den sidstnævnte klasse bruger ikke sindet. Deres muskler anvendes, medens deres hjerner er frarøvet intellektuel styrke, ligesom tænkende mænd arbejder medens deres legemer er frarøvet styrke og livskraft ved deres forsømmelse af muskler. Dem som indvilliger i at bruge deres liv til fysisk arbejde og lade andre tænke for dem, medens de på en enkel måde udfører hvad andre hjerner har planlagt, vil få muskelstyrke men en svag forstand. Deres indflydelse for det gode er lille i sammenligning med hvad det kunne være hvis de ville bruge deres hjerne ligeså godt som deres muskler. Denne klasse falder hurtigere hvis de angribes af sygdomme; organismen gøres levende ved hjernens elektriske energi og modstår sygdomme.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.