Jesu liv kapitel 48. 315.     Fra side 435 i den engelske udgave.tilbage

Hvem er den største?

Frelseren samlede sine disciple omkring sig og sagde til dem: „Hvis nogen vil være den første, skal han være den sidste af alle og alles tjener.“ I disse ord var der en højtidelighed og en storslåethed, som disciplene langt fra forstod. Hvad Kristus klart erkendte, kunne de ikke se. De forstod ikke Kristi riges natur, og denne uvidenhed var tilsyneladende årsagen til deres strid. Men den virkelige årsag stak dybere. Ved at forklare, af hvilken natur riget var, kunne Kristus måske for en tid have dæmpet deres stridighed, men dette ville ikke have berørt den dybere liggende årsag. Selv efter at de havde fået den mest fuldstændige viden, kunne et hvilket som helst spørgsmål om rangfølge have fornyet problemerne. En sådan katastrofe ville være blevet ført ind i menigheden efter Kristi bortgang. Striden om den øverste plads var forårsaget af den samme ånd, som startede den enorme kontrovers i den himmelske verden, og som resulterede i, at Kristus skulle ned på jorden for at dø. I et syn så han Lucifer for sig, den „strålende morgenstjerne“ , der i sin herlighed overgik alle englene omkring tronen og var knyttet til Guds Søn med de stærkeste bånd. Lucifer havde sagt: Jeg vil være „lige med den Højeste“ . Og ønsket om selvophøjelse havde bragt strid ind i de himmelske boliger og havde forvist en stor del af Guds engleskarer.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.