Jesu liv kapitel 72. 480.     Fra side 659 i den engelske udgave.tilbage

„Til ihukommelse af mig“

Hvad nadveren betyder
Ved sammen med sine disciple at spise af brødet og drikke af vinen forpligtede Kristus sig selv som deres Frelser. Han overgav dem den nye pagt, ved hvilken alle, der tager imod ham, bliver Guds børn og Kristi medarvinger. Ved denne pagt modtog de enhver velsignelse, som Himmelen kunne skænke for dette og det kommende liv. Pagtshandlingen skulle stadfæstes ved Kristi blod, og forvaltningen af sakramentet skulle til stadighed minde disciplene om det grænseløse offer, der blev bragt for hver enkelt af dem, som var en del af den store helhed af fortabte mennesker. Men den hellige nadvertjeneste skulle ikke være sørgelig. Det var ikke formålet med den. Når Herrens disciple samles om hans bord, så skal de ikke huske på og begræde deres fejl og mangler. De skal ikke blive ved deres tidligere religiøse erfaringer, hvad enten disse erfaringer har været højnende eller nedslående. De skal ikke tænke tilbage på de uoverensstemmelser, der har været mellem dem og deres brødre. Den forberedende tjeneste har omfattet alt dette. Selvransagelsen, syndsbekendelsen og bilæggelsen af uoverensstemmelser har alt sammen fundet sted. Nu kommer de for at mødes med Kristus. De skal ikke stå i korsets skygge, men i dets frelsende lys. De skal lukke op for lyset fra Retfærdighedens Sol. Med helhjertet tro på Kristi offer og fuldt bevidst om hans usynlige nærhed skal de høre hans ord: „Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver.“

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.