As interpreted by Jesus, flower and shrub, the seed sown and the seed harvested, contained lessons of truth, as did also the plant that springs out of the earth. He plucked the beautiful lily and placed it in the hands of children and youth, and as they looked into His own youthful face, fresh with the sunlight of His Father’s countenance, He gave the lesson, “consider the lilies of the field, how they grow [in the simplicity of natural beauty and loveliness]; they toil not, neither do they spin: and yet I say unto you, That even Solomon in all his glory was not arrayed like one of these.” Then followed the assurance, “Wherefore, if God so clothe the grass of the field, which today is, and tomorrow is cast into the oven, shall He not much more clothe you, O ye of little faith?” Matthew 6:28-30.... {CT 179.1}


Råd til forældre, lærere og studerende kapitel 22. 179.     Fra side 179 i den engelske udgave.tilbage

Kristus som den unge lærers eksempel

Sådan som Jesus fortolkede det, indeholdte blomster, krat og udsået og høstet frø sandhedslektioner, ligesom også planten gør, der spirer op af jorden. Han plukkede den smukke lilje, og lagde den i børnenes og unges hænder, og idet de så op i Hans eget ungdommelige ansigt, frisk med sollyset fra Sin faders ansigt, gav Han lektien: »Læg mærke til liljerne på marken, hvorledes de vokser; [i den enkle naturlige skønhed og elskelighed] de arbejder ikke og spinder ikke; men jeg siger jer, at end ikke Salomon i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder da Gud således græsset på marken, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, skulle han så ikke meget snarere klæde jer, I lidettroende?« Matthæus 6,28-30. . . .

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.