Særlige vidnesbyrd om uddannelse kapitel 14. 87.     Fra side 87 i den engelske udgave.tilbage

Arbejde og uddannelse

Det er ikke nogen rigtig plan at sætte skolebygninger der hvor de studerende hele tiden kan se de fejlagtige livsførelser, så de former deres uddannelse for deres tid, om det er på lang eller kortere sigt. Disse helligdage, med deres onde følger, resulterer i tyve gange mere fordærv end godt. Helligholdelsen af disse dage er i høj grad obligatorisk. Endog personer som har været sandt omvendte finder det vanskeligt at bryde med disse vaner og skikke. Skal skoler placeres i byer, eller blot få mile fra dem, vil det være vanskeligere at modvirke indflydelsen fra den tidligere opdragelse de studerende har fået om helligdage og skikken i forbindelse med dem, såsom hestevæddeløb, (88) væddemål, og give præmier. Atmosfæren i disse byer er fuld af giftig malaria. Den enkeltes handlefrihed respekteres ikke, et menneskes tid betragtes ikke som hans egen tid; det forventes at han gør som andre gør. Skal vore skoler placeres i en af disse byer, inden få mile fra dem, vil der hele tiden være en modvirkende indflydelse der skal imødekommes og modstås. Bruges der tid på fornøjelser og holdes så mange helligdage, får domssale, embedsmænd og dommere meget at lave, og fattigdommen og elendighed bliver større, selvom det ikke er nødvendigt.

Sætning:
- skal ændres til:
navn og/eller e-mail:

Oversætterens indentitet er ikke nævnt her. Ændringen foretages efter vurdering.