På fast grunn 1 kapitel 58. 330.     Fra side 333 i den engelske utgave.tilbake

Kom, let og finn*

Jesus sier: "Jeg er vintreet, dere er grenene" (Joh. 15,5). Kan vi tenke oss en mer intim forbindelse enn dette? Fibrene i grenen er identiske med dem som finnes i treet. Tilgangen av liv, kraft og næring går uhindret og uten stans fra treet til grenene. Roten sender sin næring gjennom grenene. Slik er også den troendes forhold til Kristus, hvis han blir i Kristus og får sin næring fra ham. Men denne åndelige forbindelse mellom Kristus og mennesket kan bare komme i stand ved utøvelsen av personlig tro. "Uten tro er det umulig å behage Gud" (Hebr 11,6). Det er troen som setter oss i forbindelse med himmelens kraft og gir oss styrke i kampen mot mørkets makter. "Og det som har seiret over verden, er vår tro" (1 Joh 5,4). Troen gjør Guds eksistens og nærvær virkelig for oss. Idet vi forsøker å gjøre alt til hans ære, oppdager vi mer og mer av skjønnheten i hans karakter og det vidunderlige ved hans nåde. Vi får åndelig styrke, for vi ånder i himmelens atmosfære og forstår at med Gud ved vår høyre hånd, skal vi ikke rokkes. Vi blir løftet opp over verden og ser ham som er den herligste blant ti tusen. Ved å betrakte ham blir vi forvandlet til å ligne ham og bære hans bilde. - "The Signs og the Times", 19. des. 1892.

Feil setning:
- må endres til:
navn og/eller e-post:

endring efter vurdering.