Vitnesbyrd for menigheten bind 1 kapitel 61. 296.     Fra side 296 i den engelske utgave.tilbake

Filosofi og tomt bedrag

Troens bønn er den store styrken for den kristne og vil helt sikkert seire over Satan. Det er derfor han antyder at vi ikke har behov for bønn. Jesu navn, vår forsvarer, avskyr han; og når vi i alvor kommer til ham for hjelp, er Satans hærer urolige. Det tjener hans hensikter vel hvis vi forsømmer å be våre bønner, for da kan hans løgnaktige mirakler lettere bli mottatt. Det som han ikke fikk utrettet ved å friste Kristus, får han utrettet ved å sette sine bedrageriske fristelser frem for mennesket. Han kommer noen ganger i en vakker ung persons skikkelse, eller i et pent skyggebilde. Hans gjerninger helbreder og han blir tilbedt av bedratte mennesker som en velgjører for menneskeheten. Frenologi og mesmerisme er svært opphøyet. I seg selv er de gode, men de er beslaglagt av Satan som hans mektigste midler til å bedra og ødelegge sjeler. Hans list og påfunn tas imot som om de var fra himmelen, og troen på det som har avslørt dette ? Bibelen ? er ødelagt i tuseners sinn. Satan tar her imot den tilbedelsen som passer til hans sataniske majestet. Tusener underholder seg med og får opplæring fra (297) denne demon?guden og handler etter hans lære. Verden, som regner med å få så mye nytte av frenologi og dyrisk magnetisme, har aldri vært så korrupt. Satan bruker nettopp disse tingene for å ødelegge gode krefter og legge grunnlaget for spiritismen.

----------------
Feil setning:
- må endres til:
navn og/eller e-post:

endring efter vurdering.