Vitnesbyrd for menigheten bind 1 kapitel 86. 505.     Fra side 505 i den engelske utgave.tilbake

En henvendelse til de unge

Det evige har kun litenbetydning hos de unge. Guds (506) engler gråter når de skriver de bekjennende kristnes ord og handlinger ned på rullen. Engler svever omkring i boligen. De unge er samlet der; det høres lyd av sang og musik. Det er kristne som er samlet der, men hva er det du hører? Det er en sang, en lystig vise, passende i en dansebule. Se, de rene engler samler deres lys tettere om seg og mørke innhyller de som er i huset. Englene flytter seg bort fra scenen. Bedrøvelse står å lese i deres ansikter. Se, de gråter. Dette så jeg gjentatt et antall ganger, blandt sabbatsholdere og særlig i ___. Musikk har opptatt de timer som skulle være viet til bønn. Musikk er den avgud som mange som bekjenner seg til å være sabbatsholdende kristne tilber. Satan har ikke noe imot musikk når han bare kan vinne innpass i de unges sinn gjennom dette. Alt hva som kan lede sinnet bort fra Gud og oppta den tid som burde helliges hans tjeneste, er noe Satan kan bruke. Han arbeider gjennom de midler som vil øve den sterkeste innflytelse med hensyn på å holde flest mulig i en behagelig transe, mens de er lammet av hans makt. Når musikken anvendes rett er den en velsignelse, men den brukes ofte som et av Satans mest tiltrekkende midler til å fange sjeler i hans garn. Når den misbrukes, leder den de som ikke er helliget til Gud til stolthet, forfengelighet og dårskap. Når den får lov til å fortrenge andakt og bønn, er den en forferdelig forbannelse. Når unge mennesker samles for å synge vil de ofte selv om de bekjenner seg til å være kristne vanære Gud og deres tro ved deres tåpelige samtale og valget av deres sanger. Hellig musik er ikke etter deres smak. Min oppmerksomhet ble ledet hen til Guds ords tydelige lære som man slett ikke har gitt akt på. I dommen vil alle disse inspirasjonens ord fordømme de som ikke har villet gi akt på dem.

Feil setning:
- må endres til:
navn og/eller e-post:

endring efter vurdering.