Vittnesbörd till Predikanter och Bibelarbetare kapitel 4. 34.     Från sida 34 i den engelska utgåva.tillbaka

Kvarlevans församling är icke Babylon

Undervisning till lärjungarna
Det finns ämnen i Vittnesbörden, som är skrivna, inte för världen som helhet, utan för Guds troende barn, och det är inte passande, att kungöra för världen undervisning, varningar, tillrättavisningar och råd av detta slag. Väldens Förlösare, Guds Utsände, den störste lärare människornas barn någonsin har känt, framställde vissa ämnen som undervisning, inte för världen, utan för Sina lärjungar allena. Även om Han gjorde uttalanden anpassade till de stora skaror, som vandrade i Hans spår, hade Han också särskilt ljus och undervisning att delge Sina efterföljare, som Han inte delgav den stora folkskaran, då ingen av dessa vare sig skulle förstå eller sätta värde på sådant. Han sände ut Sina lärjungar, för att förkunna, och då de kom tillbaka från sitt första missionsuppdrag och hade diverse erfarenheter att berätta med hänsyn till sin framgång i förkunnandet av evangeliet om Guds rike, sade Han till dem: »’Kom med mig till en öde plats där vi kan vara ensamma, och vila er lite.’« {Markusevangeliet 6:31.} På en öde plats gav Jesus Sina efterföljare en sådan undervisning, rådgivning, varningar, och korrigeringar, som Han såg behov av, på grund av deras arbetssätt; men undervisningen Han då gav dem, var inte (35) avsedd att spridas runt till olika grupper, utan Hans ord var endast avsedda för Hans lärjungar.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.