Patriarker och profeter kapitel 11. 127.     Från sida 129 i den engelska utgåva.tillbaka

Abrahams kallelse

Herren hade genom Sin försyn låtit denna prövning komma över Abraham, för att lära honom undergivenhet, tålamod och tro; och hans erfarenhet skulle nedtecknas till fördel för alla, vilka senare skulle komma att utstå lidande. Gud leder Sina barn på en väg, som de inte känner till; men Han varken glömmer eller överger dem, som litar på Honom. Han lät motgångar drabba Job, men Han övergav honom inte. Han tillät, att den älskade Johannes blev landsförvist till den ensliga ön Patmos; men Guds Son uppenbarade Sig för honom där, och scener av den odödliga härligheten blev framställda för hans andliga blick. Gud tillåter, att Hans tjänare utsätts för prövningar, så att de, genom att visa trohet och lydnad, själva kan göras andligen rika, och att deras föredöme kan bli upphov till styrka för andra. "Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka." – Jeremia 29:11. Just de prövningar, som svårast anfäktar vår tro och som tycks visa, att Gud har övergett oss, är avsedda att dra oss närmare Kristus. Vi kan så lägga alla våra bördor vid Hans fötter samt erfara den frid, som Han kan skänka oss i utbyte.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.