Den stora striden kapitel 27. 411.     Från sida 473 i den engelska utgåva.tillbaka

Väckelser i vår tid

Den helgelse som Bibeln talar om inbegriper hela vårt väsen - ande, själ och kropp. Paulus bad för tessalonikerna att ”er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst” (1 Tess 5:23). Och återigen skriver han till de troende: ”Så förmanar jag nu er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud - er andliga gudstjänst.” (Rom 12:1). På Israels tid blev varje offerdjur som fördes fram för att offras omsorgsfullt undersökt. Om man upptäckte något fel hos djuret, blev det förkastat, eftersom Gud hade befallt att offret skulle vara ”utan fel”. På samma sätt uppmanas de kristna att frambära sina kroppar ”som ett levande och heligt offer som behagar Gud”. Om detta skall kunna ske måste deras förmågor och krafter bevaras i bästa möjliga tillstånd. Varje handling som försvagar de fysiska, psykiskaoch andligakrafterna gör en person olämplig att tjäna sin Skapare. Kommer Gud att finna behag i någonting mindre än det bästa vi kan åstadkomma? Kristus sade: ”Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta.” (Luk 10:27). De som verkligen älskar Gud av hela sitt hjärta önskar ge honom sin bästa tjänst. De kommer alltid att försöka få alla sina krafter och hela sitt väsen att stämma överens med de lagar som kommer att stärka deras förmåga att göra hans vilja. De kommer inte att låta sig behärskas av begär eller lidelser som försvagar eller orenar det offer som de ger till sin himmelske Fader.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.