Den stora striden kapitel 34. 475.     Från sida 552 i den engelska utgåva.tillbaka

Spiritismen

När de blivit förledda till att tro att de döda verkligen kommer tillbaka för att samtala med de levande, får Satan demsom gick oförberedda i graven att visa sig. De påstår att de är lyckliga i himlen och att de till och med är anförtrodda höga befattningar där. På detta sätt sprids villfarelsen vitt omkring, att det inte föreligger någon skillnad mellan de rättfärdiga och de ogudaktiga. Dessa som ger sig ut för att vara besökare från andevärlden ger då och då varningar och förmaningar som visar sig vara riktiga. När de så har vunnit tilltro, förkunnar de läror som direkt undergräver tron på Bibeln. Under ett skenbart stort intresse för sina jordiska vänners välfärd, smyger dein farliga villfarelser i deras sinnen. Förhållandet att de delvis talar sanning, och ibland kan förutse framtida händelser, ger deras uttalanden ett sken av trovärdighet. Massorna tar emot deras falska läror lika villigt, och tror lika blint på dem, som om det gällt de heligaste sanningarna i Bibeln. Guds lag sätts åt sidan, nådens Ande föraktas och förbundets blodbetraktas som något oheligt. Andarna förnekar Kristi gudom och ställer till och med Skaparen på samma nivå som sig själva. Under ny förklädnad fortsätter den store upprorsmakaren sin strid mot Gud, den strid som började i himlen och som under nästan 6000 år har fortsatt på jorden.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.