Evangelisation kapitel 10. 350.     Från sida 350 i den engelska utgåva.tillbaka

Sektion 10 – Vinna och behålla Nyomvända

Sabbatpredikningar för Besökare — När lärda män, statsmän och så kallade hedervärda män befinner sig i en gudstjänstlokal, tror pastorn, att han måste bjuda dem på intellektuella bakelser; men när han försöker sig på det, går han miste om ett gyllene tillfälle, att förmedla just de lärdomar, som framställdes av den störste Lärare, som världen någonsin har känt till. Alla landets församlingar behöver lära sig mera om Kristus och Honom som korsfäst. En religiös erfarenhet, som inte vilar på Kristus och Honom allena, är värdelös. Dessa män, som äger ett skärpt intellekt, behöver en klar, biblisk framställning av frälsningsplanen. Se till, att de ges sanningen i dess enkelhet och kraft. Om denna inte vinner deras uppmärksamhet och väcker deras intresse, kommer de aldrig att bry sig om det himmelska och gudomliga. I varje församling finns det själar, som är otillfredsställda. Varje Sabbat vill de höra en praktisk förklaring om, hur de skall bli frälsta, hur de skall bli kristna. Den viktiga kunskapen för dem är, hur en syndare skall töras gå fram inför Gud. Ordna så, att vägen till frälsning tecknas lättbegripligt inför dem, lika enkelt, som man skulle tala till ett barn. Lyft upp Jesus som syndarens enda hopp. — Manuskript 4, 1893.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.