Grundsatser för Kristen Utbildning kapitel 27. 207.     Från sida 207 i den engelska utgåva.tillbaka

Utbildningens Förhållande till Guds Arbete

De, som vill vinna seger, måste glömma det egna jaget; och det enda, som uträttar detta storverk, är att bli ytterst angelägen om andras frälsning. Detta betyder icke, att Ni skall omvända människor till Er arbetsmetod, eller tvinga dem till, att betrakta saker och ting i samma ljus som Ni; utan Ni skall försöka, att visa sanningen sådan den är i Jesus, och arbeta på, att vara till välsignelse för andra; då kommer Gud att välsigna Er över måttan. Det Ni har gjort och gör, för att utvidga gudsrikets gränser, genom att rädda stackars själar från Satans förtryckande och vilseledande ok, kommer att glädja hjärtat och göra Era tankar och planer större. I det, att Ni likställer Era intressen med Kristi intressen, helgar Ni Era talanger, förmågor och medel åt Gud. Några av Er kommer att betrakta det som en förmån, att lämna Era hem, så att Ni kan arbeta på havets öar, och rädda själar från syndens och villfarelsens träldom. I det, att Ni får en ny och djupare erfarenhet, kommer Ni att lära Er, vad det vill säga, att be i (208) den Helige Ande; och de, som har fallit bort från Gud, kommer att vinnas tillbaka, och det kommer att visas större iver, för att lära sig av Jesus, att vara saktmodig och ödmjuk av hjärtat, än att påpeka syskonens fel och villfarelser; ty man tar till sig Kristus som ens personlige Frälsare i tro. Alltså kommer Ni ej att inställa Er på mötet, för att berätta om Era tvivel och Er fruktan. Ni kommer att ha något bättre att tala om; ty Era hjärtan kommer att ha vuxit till andligen, med plats för Kristi frid, som övergår allt förstånd. Detta är den erfarenhet, som Gud unnar Er i detta land.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.