Grundsatser för Kristen Utbildning kapitel 34. 258.     Från sida 258 i den engelska utgåva.tillbaka

Formalitet, inte Organisering, är av Ondo

Herrens fruktan är grundvalen för all visdom; och när man inte lutar sig emot Gud, blir frukten av utbildningen endast, att man upphöjer ogudaktigheten. Orsaken till församlingens svaghet och likgiltighet är, att Kristi nåd fattas ibland dem, som bekänner sin tro på sanningen för dessa sista dagar. Om Herren någon gång har talat genom mig, gömmer det sig synd av nästan varje slag hos många, som hävdar sig vara Guds barn; och om de inte skiljer sig från Satan och klänger sig fast vid Jesus, vår rättfärdighet, kommer Gud att uttala Sina veord över dem, som har fått stort ljus, och ändå har valt, att vandra i mörker. ”Sedan började Jesus gå till rätta med de städer där han hade utfört sina många kraftgärningar och förebrå dem att de inte hade omvänt sig. ’Ve dig, Korasin! Ve dig, Betsaida! Ty (259) om de kraftgärningar som har utförts hos er hade blivit gjorda i Tyrus och Sidon, skulle de för länge sedan ha omvänt sig i säck och aska. Jag säger er: För Tyrus och Sidon skall det på domens dag bli lindrigare än för er. Och du, Kapernaum, skall du kanske upphöjas till himlen? Nej, ner i helvetet skall du fara. Ty om de kraftgärningar som har utförts i dig hade gjorts i Sodom, skulle det ha stått ännu i dag. Men jag säger er: För Sodoms land skall det på domens dag vara lindrigare än för dig.’” {Matteusevangeliet 11:20-24.}

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.