Grundsatser för Kristen Utbildning kapitel 59. 459.     Från sida 459 i den engelska utgåva.tillbaka

Korrekt Skoldisciplin

Då Nikodemus kom till Jesus, lade Kristus fram betingelserna för evigt liv inför honom, ja, Han undervisade honom i omvändelsens ABC. Nikodemus frågade: ”’Hur kan det ske?’” ”’Du är Israels lärare”, svarade Kristus, ”och vet inte det.” {Verserna 9-10.} Denna fråga kan ställas till många, som har tunga ansvarsuppgifter som lärare, men som försummar det viktigaste arbete de skall utföra, (460) innan de utexamineras som lärare. Om Kristi ord kommer in i själen, stegras förståndet, och inträder det en mycket djupare andlig kunskap om, vad lärjungaskap och uppriktig efterföljd av Kristus egentligen går ut på. När varje själ möter prövningar och besvärligheter, inträffar det avfall. Förrädiska, berusade, högmodiga och självtillräckliga personer vänder sig bort från sanningen, vilket innebär skeppsbrott i tron. Varför? – Därför att de inte har grävt djupt, och därmed danat ett fast fundament. Alltså klamrar de sig inte fast vid den eviga Klippan. När Herrens ord, genom Hans utvalda budbärare, kommer till dem, knorrar de och tycker, att vägen görs för svår. Liksom de, vilka sågs som Kristi lärjungar, men blev missnöjda med Hans ord och inte längre vandrade med Honom, kommer dessa att vända sig bort från Kristus.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.