I den store Läkarens fotspår kapitel 39. 487.     Från sida 463 i den engelska utgåva.tillbaka

Den kunskap, som erhålles genom Buds ord.

En hjälp vid studiet af naturen.
Den, som genom egen erfarenhet fått kunskap om Gud och hans ord, har den nödvändiga förberedelsen bli studiet af naturvetenskapejl. Det är skrifvet om Kristus, att i honom >var lif, och lifvet var människornas ljus". Innan synden inkom i världen, voro Adam och Eva i Edens lustgård omgifna af ett klart och härligt ljus, Guds ljus. Detta ljus upplyste allt, som de kommo i närheten af. Det fanns intet, som kunde fördunkla deras uppfattning af Guds karaktär eller verk. Men då de gåfvo efter för frestaren, vek ljuset bort ifrån dem, och i och med detsamma de miste denna helighetens mantel, miste de också det ljus, som hade upplyst naturen. De kunde icke längre förstå den rätt; de kunde icke se Guds karaktär i hans gärningar. Så kunna heller icke människorna nu af sig själfva få den rätta förståelsen af naturens undervisning. Om de icke ledas af gudomlig visdom, upphöja de naturen och naturlagarna öfver naturens Gud. Detta är orsaken till, att blotta människomeningar angående vetenskapen så ofta strida mot Guds ords lära. Men för dem, som anamma lifvets ljus från Kristus, skall naturen åter blifva upplyst. I de strålar, som skina från korset, kunna vi tyda naturens undervisning på ett rätt sätt.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.