Profetians Ande, band 4 kapitel 14. 167.     Från sida 225 i den engelska utgåva.tillbaka

Den förste Ängelns Budskap

Folk från alla samhällsklasser strömmade till adventistmötena. Rika och fattiga, höga och låga var av olika orsaker ivriga efter, att själva höra budskapet om Kristi återkomst. Herren höll motståndet i schack, medan Hans tjänare banade väg för dessas tro. Det mänskliga redskapet var stundom svagt, men Herrens Ande skänkt kraft åt den gudomliga sanningen. Man kunde förnimma, att det var heliga änglar tillstädes under dessa sammankomster, och dagligen fogades många till de troendes led. Stora skaror lyssnade i fullständig tystnad till de högtidliga orden, då beläggen för Kristi återkomst framhölls. Himmelen och jorden verkade komma varandra närmare. Guds kraft gjorde sitt inflytande gällande hos gammal, ung och medelålders. Då folk gick hem, prisade de Herren, och deras utbrott av glädje gav genljud i nattens stillhet. Ingen av dem, som övervarade dessa möten, kunde någonsin glömma de förunderliga och intressanta upplevelserna. Att det fastslogs en bestämd tidpunkt för Kristi ankomst väckte stort motstånd hos många människor inom alla samhällsgrupper. Motståndet kom både från prästen i predikstolen och den mest likgiltige, trotsige syndaren. Skälet, som oftast användes av de människor, som förkastade adventtron, var, att ”ingen känner till dagen eller stunden”. Texten lyder: ”Men om den dagen eller stunden vet ingen något, inte himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.” Matteusevangeliet 24:36.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.