bibelkommentar Band 2 kapitel 5. 1034.     Från sida 1034 i den engelska utgåva.tillbaka

Första Konungaboken

42-44. Viktiga lärdomar från Elia – Viktiga lärdomar ges oss genom Elias erfarenhet. Då han på Karmelsberget bad om regn, prövades hans tro, men han fortsatte oförtrutet med, att kungöra sitt önskemål för Gud. Sex gånger bad han ihärdigt, och ändå syntes det inget tecken på bönhörelse, men med stark tro pressade han fram sin anhållan till nådens tron. Hade han gett upp i modstulenhet efter det sjätte försöket, skulle han inte ha blivit bönhörd, men han höll ut, tills svaret anlände. Vi har en Gud, som inte stoppat igen öronen för våra vädjanden; och om vi åberopar Hans ord, kommer Han att hedra vår tro. Han vill, att alla våra angelägenheter uppgår i Hans angelägenheter, och därpå törs Han tryggt välsigna oss; ty då kommer vi inte att ta åt oss äran för den mottagna välsignelsen, utan kommer att ge Gud priset och äran. Gud besvarar inte alltid genast våra böner, när vi ropar till Honom; ty gjorde Han det, kunde vi ta det för givet, att vi hade rätt till alla de välsignelser och favörer Han tilldelat oss. I stället för att rannsaka våra hjärtan, för att utröna, huruvida ondska bor i oss, huruvida vi omhuldar vissa synder, skulle vi bli nonchalanta, och förbise vårt beroende av Honom, och vårt behov av Hans bistånd.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.