bibelkommentar band 5 kapitel 4. 1139.     Från sida 1139 i den engelska utgåva.tillbaka

Johannesevangeliet

Ceremonin innebär mycket för oss. Gud önskar, att vi skall beakta helheten, inte bara den enstaka handlingen med utvärtes rening. Lärdomen handlar inte bara om denna enda handling. Den är ägnad att uppenbara den stora sanningen, att Kristus är ett exempel på, hur vi genom Hans nåd skall uppträda sinsemellan. Den visar, att hela livet skall utgöras av ett ödmjukt, trofast tjänande.... Bruket med fottvagning åskådliggör med största eftertryck behovet av sann ödmjukhet. Under det att lärjungarna tävlade om den främsta rangen, i det utlovade riket, omgjordade Kristus Sig och utförde en tjänares värv, genom att två fötterna på dem, som kallade Honom för Herre. Han, Guds rena, fläckfria Lamm, framställde Sig som syndoffer; och då Han nu åt Påskmåltiden med lärjungarna, satte Han stopp för de offer, som under fyra tusen år hade framburits. I stället för den nationella högtid, som det judiska folket hade firat, inrättade Han en åminnelsetjänst, i form av ceremonin med fottvagning, och den heliga måltiden, som skulle iakttas av Hans efterföljare under all tid och i varje land. Dessa bör varje gång upprepa Kristi handling, så att alla kan se att äkta tjänande föregås av osjälviskt tjänande (Manuskript 43, 1897).

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.