Men jag säger kapitel 3. 82.     Från sida 75 i den engelska utgåva.tillbaka

Lagens sanna anda

Gud har också makt att i sin nåd förnya oss från att vara kantiga och osympatiska till att bli som han är. Vi kan bli vänliga och sympatiska mot alla, inte bara mot våra vänner utan också mot dem som verkligen är otrevliga och obehagliga att ha att göra med. "Vi var ju också själva en gång dåraktiga, olydiga och vilsegångna, slavar under alla möjliga impulser och lustar. Vi levde i ondska och avund, vi var avskyvärda och vi avskydde varandra. Men när Guds, vår frälsares, godhet och kärlek till människorna blev uppenbarad, räddade han oss – inte därför att vi gjort några rättfärdiga gärningar, utan därför att han är barmhärtig – och han gjorde det med det bad som återföder och förnyar genom den heliga anden. Genom Jesus Kristus, vår Frälsare, har han låtit Anden strömma över oss, vinna evigt liv. Det är ett ord att lita på. Jag vill att du skall inskärpa detta, så att de som tror på Gud vinnlägger sig om att utföra goda gärningar" (Tit 3:3-8). De som ärver Guds egenskaper är Guds barn. Det är inte de jordiska förhållanden som vi fötts i och inte heller någon religiös status som vi nått som avgör om vi är Guds barn. Det är kärlek, en kärlek som inte utesluter någon människa, som visar om vi verkligen är födda av Gud. Människor som inte är helt stängda för Guds Ande är mottagliga för vänlighet. De kanske ger tillbaka med samma mynt om någon är hård mot dem, men de kommer att visa kärlek mot dem som visar dem kärlek. Det är bara Guds Ande som kan ta emot hat och ge kärlek tillbaka. Att visa vänlighet mot den som är elak och otacksam, att dela med sig utan att förvänta sig att få något tillbaka – det är bevis på att man tillhör den himmelske Faderns familj.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.