Profeter och kungar kapitel 51. 626.     Från sida 625 i den engelska utgåva.tillbaka

Andlig väckelse.

Den sista stora konflikten i striden mellan sanning och villfarelse kommer att utkämpas mellan människors lagar och Jehovas föreskrifter. Vi går nu in i denna strid. Det är inte en kamp mellan rivaliserande kyrkor, som eftersträvar överhöghet, utan mellan Bibelns religion och myternas och traditionens religioner. De krafter, som har förenats mot sanningen är nu ivrigt verksamma. Guds heliga Ord, som överlämnats åt oss till ett så högt pris i form av lidande och blodsutgjutelse, är lågt värderat. De som verkligen accepterar det som ett rättesnöre för livet är få. Otro tar över i en skrämmande omfattning, inte bara i världen, utan också i kyrkan. Många har kommit därhän, att de förnekar de läror, som är den kristna trons verkliga grundpelare. De stora sanningarna om skapelsen, sådana som de framställs av de inspirerade författarna, - människans syndafall, försoningen, lagens eviga giltighet - allt detta har i praktiken förkastats av ett stort antal i den värld, som gör anspråk på att vara kristen. Tusentals som är stolta över sin kunskap betraktar det som ett bevis på svaghet att sätta en obetingad tilltro till Bibeln och ett tecken på lärdom att anmärka på Skriften och att förandliga och bortförklara dess viktigaste sanningar.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.