Vittnesbörd för Församlingen Band 1 kapitel 33. 189.     Från sida 189 i den engelska utgåva.tillbaka

Församlingen i Laodicea

Unga och gamla, Gud prövar er nu. Ni avgör själva ert eget eviga öde. Er stolthet, er längtan efter att följa världens mode, ert ytliga och tomma prat och er själviskhet, allt läggs i vågskålen och tyngden av det onda (190) talar på ett fruktansvärt sätt mot er. Ni är fattiga och eländiga och blinda och nakna. Medan det onda tilltar och får djupa rötter, kväver det den goda säd som har såtts ut i hjärtat. Snart kommer de ord som uttalades om Elis hus att uttalas till Guds änglar om er: ”att deras skuld aldrig någonsin ska försonas genom slaktoffer eller andra offergåvor.” Jag såg att många, som inte hade en enda ljusstråle från Jesus, inbillade sig själva att de var goda kristna. De vet inte vad det innebär att bli förnyad genom Guds nåd. De har inte någon egen levande erfarenhet av det som tillhör Gud. Och jag såg att Herren slipade sitt svärd i himlen för att hugga ned dem. Oh, om varje ljum, bekännare kunde förstå det genomgripande arbete som Gud står i begrepp att utföra bland sitt bekännande folk! Kära vänner, lura inte er själva när det gäller ert tillstånd. Ni kan inte lura Gud. Det sannfärdiga Vittnet säger: ”Jag vet om dina gärningar.” Den tredje ängeln leder ett folk framåt, steg för steg, högre och högre. Vid varje steg kommer de att bli prövade.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.