Vittnesbörd för Församlingen Band 2 kapitel 30. 212.     Från sida 212 i den engelska utgåva.tillbaka

Vittnesbörd 17(1869)
Kristi lidande

Många som bekänner sig vara kristna blir stimulerade av världsliga företag, och deras intresse vaknar när det gäller nya och spännande nöjen, under det att de är känslokalla och förefaller vara såsom frusna, när det gäller Guds sak. Här är ett ämne för dig som sysselsätter dig med de yttre tingen; ett ämne som är av tillräckligt värde för att du skall engagera dig i det. (213) Eviga intressen står här på spel. När det gäller detta ämne är det synd att vara lugn och oberörd. Golgatascenerna framtvingar de djupaste känslor. Du ursäktas om du visar entusiasm. Att Kristus, så fullkomlig och oskyldig, skulle lida en sådan smärtsam död och bära världens synders hela tyngd det kan våra tankar och vår föreställning aldrig till fullo fatta. Längden, bredden, höjden och djupet av en sådan obegriplig kärlek kan vi inte fatta. Att begrunda Frälsarens omätliga kärleks djup borde fylla sinnet, beröra och beveka själen, förfina och upphöja känslorna och fortgående förvandla vår karaktär. Aposteln uttryckte sig så här: "Jag hade beslutit mig för att, medan jag var bland eder, icke veta om något annat än Jesus Kristus och honom såsom korsfäst." (1 Kor. 2: 2.) Vi kan också blicka mot Golgata och utbrista: "Vad mig angår, så vare det fjärran ifrån mig att berömma mig av något annat än av vår Herres, Jesu Kristi, kors, genom vilket världen för mig är korsfäst och jag för världen." (Gal. 6:14.)

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.