Vittnesbörd för Församlingen Band 4 kapitel 21. 230.     Från sida 230 i den engelska utgåva.tillbaka

Motstånd mot trofasta varningar

Det är inte något nytt att människor vilseleds av ärkebedragaren och att de sätter sig själva upp emot Gud. Se kritiskt på ditt uppträdande innan du fortsätter den väg som du färdas på. Judarna var självbedragna. De förkastade Kristi undervisning därför att Han kände till hemligheterna i deras hjärtan och tillrättavisade deras synder. De ville inte komma fram i ljuset, eftersom de var rädda för att deras gärningar skull kritiseras. De väljer mörkret hellre än ljuset. ”Och detta är domen:” sade Kristus, ”ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda.” (Joh. 3:19 Judarna fortsatte att förkasta Kristus tills de, i sitt självbedragna, förvillade tillstånd trodde att de gjorde Gud en tjänst genom att korsfästa Honom. Detta var konsekvensen av att de förkastade ljuset. Du riskerar att bedra dig själv på ett liknande sätt. Det kommer att vara nyttigt för dig, bror G, att tänka över vart den väg du nu går på egentligen leder. Gud kan arbeta utan dig, men du har inte råd att göra något utan Gud. Han tvingar ingen att tro. Han sätter ljus framför människor och Satan presenterar sitt mörker. När bedragaren hela tiden ropar: ”Här är ljus, här är sanning”, säger Jesus. ”Jag är världens ljus. Den som (231) följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.” (Joh. 8:12) Gud ger oss tillräckliga bevis för att vi skall kunna nå fram till en tro som står i överensstämmelse med sanningen. Om vi överlämnar oss till Gud, väljer vi ljuset och förkastar mörkret. Om vi vill hålla fast vid det naturliga hjärtats självständighet och avvisa Guds tillrättavisningar, kommer vi liksom judarna, hårdnackat att genomföra våra avsikter och våra tankar trots det tydligaste bevis och kommer att råka ut för ett lika stort bedrägeri som de råkade ut för. I vår uppenbara förblindelse kan vi gå lika långt som de och ändå inbilla oss att vi gör en tjänst för Gud.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.