Vittnesbörd för Församlingen Band 5 kapitel 16. 170.     Från sida 170 i den engelska utgåva.tillbaka

Broderlig kärlek

Vår Frälsare lärde Sina lärjungar att be: ”Och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter dem som står i skuld till oss.” Här bes om en stor välsignelse under vissa villkor. Vi själva bestämmer dessa villkor. Vi ber om att Guds barmhärtighet till oss ska ges i samma grad som vi är barmhärtiga mot andra. Kristus förklarar att detta är den regel som Herren kommer att använda när Han handlar med oss. ”Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser.” Underbara villkor! Men så litet de blivit förstådda eller iakttagna. En av de vanligaste synderna och en som har mycket skadliga konsekvenser, är att nära en oförlåtande anda. Hur många omhuldar inte fientlighet och hämndlystnad och böjer sig sedan inför Gud och ber om förlåtelse så som de förlåter. De kan inte ha någon verklig förståelse för vad denna bön betyder, annars skulle de inte våga ta den på sina läppar. Vi är beroende av Guds förlåtande nåd, varje dag och varje timme. Hur kan vi då hysa bitterhet och illvilja mot våra medsyndare? Om kristna skulle leva ut den här bönens principer i allt sitt vardagliga umgänge, vilken välsignad förändring det skulle bli i församlingen och i världen! Detta skulle vara det mest (171) överbevisande vittnesbörd som kunde ges om verkligheten i bibelns religion.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.