Vittnesbörd för Församlingen Band 5 kapitel 69. 575.     Från sida 575 i den engelska utgåva.tillbaka

Daglig bibelgranskning nödvändig

Jesus sade: "Om I icke äten Människosonens kött och dricken hans blod, så haven I icke liv i eder. Den som (576) äter mitt kött och dricker mitt blod, han har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. Ty mitt kött är sannskyldig mat, och mitt blod är sannskyldig dryck. Den som äter mitt kött och dricker mitt blod, han förbliver i mig, och jag förbliver i honom. Såsom Fadern, han som är den levande, har sänt mig, och såsom jag lever genom Fadern, så skall ock den som äter mig leva genom mig." (Joh. 6: 53-57.) Hur många av dem som arbetar med Ordet och lärosatserna äter Kristi kött och dricker Hans blod? Hur många kan förstå detta mysterium? Frälsaren själv förklarar denna sak: "Det är Anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv." (Vers 63.) Guds ord måste vävas in i karaktärerna hos dem som bekänner sig tro det. En levande tro är den tro som en människa tar emot och så införlivar med sig själv - till dess att den blir en del av henne och det drivande motivet i hennes liv och gärning. Jesus kallades Guds Ord. Han tog emot Sin Faders lag, Han efterlevde dess principer, uppenbarade dess Ande och visade dess välgörande inflytande på hjärtat. Johannes skriver: "Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning." (Joh. 1: 14.) Kristi lärjungar måste dela denna erfarenhet. De måste "leva" Guds ord. De måste förvandlas till dess likhet genom Kristi kraft och så återspegla dess gudomliga egenskaper. De måste äta Guds Sons kött och dricka Hans blod. Om de inte gör det, finns det inget liv i dem. Kristi Ande och verk måste bli Hans lärjungars ande och verk.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.