Vittnesbörd till Predikanter och Bibelarbetare kapitel 16. 164.     Från sida 164 i den engelska utgåva.tillbaka

Behov av gudomlig Kraft och Visdom

Våra bröder behöver ge akt på förmaningen: »Avvisa dumma och meningslösa dispyter. Du vet att de föder strider, och en Herrens tjänare skall inte strida utan vara vänlig mot alla, skicklig att undervisa och tålig när han får lida. Han skall i ödmjukhet tillrättavisa sina motståndare. Kanske ger Gud dem omvändelse, så att de kommer till insikt om sanningen och nyktrar till och slipper loss ur djävulens snara, där de hålls fångna, så att de gör hans vilja.« {Andra Timoteusbrevet 2:23-26.} Vi kommer att möta oärliga element i världen och i församlingen. Människor skall komma och säga sig ha stort ljus; men de med erfarenhet av Guds sak kommer att se, att deras förmodade ljus är stort mörker. Människor av den sorten måste behandlas enligt föreskrifterna i Guds Ord. De, som är i villfarelse, kan bli upprymda, när de talar för sina syner, men de, som vandrar i ljuset, kan gott hålla sig lugna och milda mot de (165) felande, eftersom de är »skickliga att undervisa«. Därmed tydliggör de, att de har bett om och erhållit visdom från Gud. De kommer inte att ha någon orsak till, att handla i affekt, utan ha all anledning till, att gå förståndigt fram, i uthållighet, »i ödmjukhet tillrättavisa sina motståndare.«

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.