Vittnesbörd till Predikanter och Bibelarbetare kapitel 53. 388.     Från sida 388 i den engelska utgåva.tillbaka

Kristi Värdefullhet för Hans Efterföljare

Dessa tankar äger en styrande makt över hela personligheten. Jag önskar, att slå fast för Dig, att, om Du vill, kan Du alltid ha en gudomlig följeslagare med Dig. »Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: Jag skall bo hos dem och vandra med dem, och jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. « {Andra Korintierbrevet 6:16, kursivt i Svenska Folk-Bibeln 98.} När sinnet uppehåller sig vid Kristus, formas karaktären till likhet med det gudomliga. Tankarna genomsyras av en känsla av Hans godhet och Hans kärlek. Vi betraktar Hans karaktär, och således är Han i alla våra tankar. Hans kärlek omger oss. Om vi bara stirrar ett ögonblick på solen i dess middagshöjd, och vi så (389) vänder bort blicken, visar sig solens bild i allt, vad vi ser på. Likadant är det, när vi beskådar Jesus, allt vad vi ser på, återspeglar Hans bild, Rättfärdighetens Sol. Vi kan inte se något annat, eller tala om något annat. Hans bild är inpräntad i själens ögon och påverkar varje enskildhet i våra dagliga liv, och mjukar upp samt betvingar hela vår natur. Genom åskådning anpassas vi till likhet med det gudomliga, själva Kristi likhet. Till alla dem, som vi umgås med, återger vi Hans rättfärdighets klara och muntra strålar. Vi har blivit omskapade till karaktären; för hjärta, själ och sinne har lysts upp av återspeglingen av Honom, som älskade oss och gav Sig Själv för oss. Här handlar det åter om förnimmelsen av ett personligt och levande inflytande, som dröjer sig kvar i våra hjärtan genom tro.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.