Vittnesbörd till Predikanter och Bibelarbetare kapitel 6. 79.     Från sida 79 i den engelska utgåva.tillbaka

Ett precist budskap

Läs Kristi ord i Matteusevangeliet 23:23: »Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni ger tionde av mynta, dill och kummin men försummar det som är viktigast i lagen: rätten, barmhärtigheten och troheten. Det ena borde ni göra utan att försumma det andra.« Dessa fördömande ord riktas som varning till alla dem, som utvärtes ser ut »att vara rättfärdiga, men inuti är« de »fulla av hyckleri och ondska.« De säger: Vi måste göra allt detta. De säger också: »Om vi hade levt på våra fäders tid, skulle vi inte ha varit med om att utgjuta profeternas blod. Därmed«, sade Jesus, »vittnar ni om er själva, att ni är söner till dem som mördade profeterna.« Vilka lärdomar finns det inte här; hur skräckinjagande och utan minsta tvivel! Jesus sade: »Därför sänder jag till er profeter, visa män och skriftlärda. Somliga av dem skall ni döda och korsfästa, andra skall ni gissla i era synagogor och förfölja från stad till stad.« {Verserna 28, 30-31, 34.} Profetian uppfylldes bokstavligt av judarna genom deras behandling av Kristus och av budbärarna, som Gud sände dem. Kommer människor i dessa sista dagar att följa deras exempel, som Kristus fördömde?

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.