Vittnesbörd till Predikanter och Bibelarbetare kapitel 61. 440.     Från sida 440 i den engelska utgåva.tillbaka

Rena Händer och rent Hjärta

Har Din karaktär blivit omformad? Har mörker bytts ut mot ljus, kärleken till synd mot renhet och helighet? Har Du, som har varit engagerad i, att lära andra sanningen, blivit förvandlad? Har det skett en genomgripande och radikal förändring i Dig? Har Du flätat in Kristus i Din karaktär? Du behöver inte vara oviss på den här punkten. Har Rättfärdighetens Sol gått upp och strålat i Din själ? Om så är fallet, känner Du av det; och i fall Du inte vet, huruvida Du har förvandlats eller ej, håll då aldrig en till predikan, förrän Du är säker härvidlag. Hur skall Du kunna leda själar till livets källsprång, om Du inte druckit från det själv? Är Du en humbug, eller är Du verkligen en Guds son? Tjänar Du Gud, eller tjänar Du avgudar? Har Du omdanats genom Guds Ande, eller är Du ännu död i Dina överträdelser och synder? Att vara Guds söner betyder mera, än många drömmer om, eftersom de aldrig har varit omvända. Människor blir vägda på vågen och befunna vara för lätta, när de utövar vilken som helst känd synd. Det är varje Guds sons förmånsrätt, att (441) vara en sann kristen ögonblick för ögonblick; då står hela himmelen vid hans sida. Han har Kristus i hjärtat genom tro.

Fel sättning:
- måste ändras till:
namn och/eller e-mail:

Ändring efter värdering.